Storing of een andere vraag? Wij zijn 24/7 bereikbaar op 055 - 543 14 28

Nieuws
“Iedereen is hier ‘all-round’, hoe vang je dat in een functieprofiel?”

Bij WKZ, een totaalinstallatiebureau in Apeldoorn en Amsterdam, werken zo’n vijftig enthousiaste mensen dagelijks aan de complexere klimaattotaaloplossingen. Bijna alle monteurs zijn breed opgeleid. “Iedereen heeft meer dan één rol.” Een uitdaging dus voor OTIB-skillsmanager. Directeur Renet Ezinga en managementassistente Inge van Dijk vertellen over hun ervaringen: “Het was even een hobbel, maar nu is het ideaal.”

WKZ, dat staat voor Wens, Klimaat en Zekerheid, werkt vanuit twee locaties door het hele land aan “de moeilijkere technieken.” Zo werken ze op boorplatforms, aan vuurtorens, oude kastelen en op passagiersschepen. Ezinga: “Als het ingewikkeld is, belt men ons.” Dan helpt het als het personeel breed inzetbaar is. “Bij ons zijn de meeste monteurs totaalmonteur. Ze zijn zowel koelmonteur, als loodgieter, als elektricien. Iedereen is all-round”.

Lastig in te vullen functieprofielen

Die diversiteit aan rollen die elk personeelslid vervult, maakte het lastig om de profielen in OTIB-skillsmanager in te vullen. Ezinga: “De namen gingen erin, de diploma’s gingen erin, maar iedere keer strandden we bij de profielen. En dan merk je: het werkt niet als ik het erbij doe. Je moet het prioriteit geven, er tijd instoppen.”

Prioriteit voor professionalisering van gesprekken

“Toen Inge bij ons kwam, kregen we ineens 32 uur per week erbij. En met haar kwam de omslag”, vertelt Ezinga.

Inge van Dijk is sinds eind 2018 managementassistente bij WKZ en helpt Ezinga met P&O. Van Dijk: “Ik ben al vrij snel met de profielen aan de gang gegaan. Met de begeleiding vanuit OTIB ging dat uiteindelijk heel goed. Zo bleek dat je met de matrixfunctie eenvoudig profielen met elkaar vergelijken door ze naast elkaar te zetten en zo de juiste profielen maken. Alle installateursfuncties staan er nu in. Dat is wel heel overzichtelijk”. Ezinga vult aan: “Ik was ook te eigenwijs om alles zelf te willen doen, want OTIB kan daar gewoon heel goed bij helpen.”

Van Dijk beaamt dat: “De begeleiding vanuit OTIB is fantastisch. Ik hoefde maar te bellen en ze stonden voor me klaar. Als we iets anders wilden, was het zo geregeld. Bovendien kwam ik door hun hulp ook op nieuwe mogelijkheden, zaken waar ik nog niet aan had gedacht. De trainingen over gesprekken voeren zijn bijvoorbeeld ontzettend leerzaam.”

Inhoudelijkere gesprekken

Ezinga: “Door de manier van vragen in OTIB-skillsmanager, voeren we nu inhoudelijkere gesprekken. Men wordt echt gestimuleerd om over dingen na te denken. Je merkt ook dat de collega’s ook een stuk mondiger worden. Ze geven aan waar ze behoefte aan hebben of welke kennis nog ontbreekt op de vloer. Daarnaast kan iedereen zien wat welke functie inhoudt. Dus ook wat ze moeten ontwikkelen als ze iets willen worden. Dat vindt iedereen heel interessant. Dat ze zien wat ze precies moeten kunnen om te groeien van bijvoorbeeld hulpmonteur, naar monteur, naar eerste monteur. Met daarbij gelijk de opleidingen erbij die dat aanbieden, hartstikke handig.”

Inspireren tot leren

“Het inspireert daarin ook,” merkt Ezinga. “Het blijkt dat iedereen het leuk vindt om weer te gaan leren. Zelfs de meer ervaren monteurs vinden het leuk om bij te blijven, door bijvoorbeeld fabriekscursussen of iets aanvullends te volgen. Het begint echt te leven. Als ik vroeger zei: ‘nou, zullen we niets eens wat leren’, brak het zweet uit. Maar nu vragen ze er zelf om. En dan merk je: het is óók een manier om mensen te binden. Het gaat niet alleen meer om wat er onderaan de salarisstrook staat, maar het leren en ontwikkelen leeft echt.”

Overzichtelijk en overal bereikbaar

Van Dijk: “OTIB-skillsmanager maakt alles veel overzichtelijker. Eerder waren we in de weer met Word, Excel en losse papieren. Maar nu is alles in een systeem helder opgeslagen. Zo hebben we in mei en juni de voortgangsgesprekken gehad. Daar komen actiepunten uit. Die registreren we, inclusief datum. Het systeem stuurt je dan een herinnering of er al wat met dat actiepunt is gedaan. Dat motiveert om ermee aan de gang te blijven. Bovendien kunnen wij heel gemakkelijk een uitdraai maken van wie welke opleiding al wel of niet heeft gedaan.

Ezinga: “Dat is ook handig bij in-company trainingen: zo kunnen we direct zien voor wie het nuttig is ook aan te sluiten.” Daarnaast valt de bereikbaarheid in de smaak: “Het systeem werkt vanuit de cloud, dus we kunnen er altijd bij. Ook vanuit huis.” 

Laatste nieuwsberichten:

NewTechFestival 2023
Nieuws

NewTechFestival 2023

NewTechFestival 2023 Bedrijven presenteren hun techniek en WKZ Totaalinstallateur is ook van de partij! Het NewTechFestival vindt... Lees verder

WKZ bestaat 30 jaar: Aftermovie
Nieuws

WKZ bestaat 30 jaar: Aftermovie

Wat een feest, wat een geweldige avond! We hebben enorm genoten van deze feestelijke dag. Hierbij presenteren wij met trots de... Lees verder

Daikin Awards 2023
Nieuws

Daikin Awards 2023

Daikin Awards 2023 Dit jaar was de eerste editie van de Daikin Awards weer sinds 2019. In 2019 was WKZ maar liefst tweemaal... Lees verder

Daikin Award Smart Building winnaar genomineerd voor Duurzaamheidsprijs
Nieuws

Daikin Award Smart Building winnaar genomineerd voor Duurzaamheidsprijs

WKZ Totaalinstallateur heeft in 2019 de Daikin Award gewonnen in de categorie Smart Building, met het duurzame project Het... Lees verder